انواع لوگوها

انواع لوگوها

تاریخ : شنبه 05 مهر 1399 زمان : 9:33 | بازدید : 84
نویسنده : admin | نظرات (0)

 

لوگوی شرکت شما تصویر کوچکی است که قرار است حرف‌ها‌ی بزرگی بزند. لوگو بیان تصویریِ تمام چیزی است که معنای یک شرکت را شکل می‌‌دهد. نگاهی به قوس طلایی‌رنگ مک‌دونالد یا تیک معروف شرکت نایک بیندازید که چقدر خوب توانسته‌اند به معنای این شرکت‌ها‌ تجسم ببخشند. با وجود چنین اهمیتی هنوز بسیاری از شرکت‌ها هستند که قصد ندارند به طراحی مطابق با اصولِ این بخش کلیدیِ هویت سازمانی توجهی کنند و سرسری از آن رد می‌شوند.

 

در حالت ایده‌آل قرار است لوگوی شرکت شما مشتریان جدید عایدتان کند و تاثیر اولیه‌ی خوبی بر شرکای کاری شما بگذارد. یک لوگوی خوب می‌تواند بین شما و مشتریان شما وفاداریِ مطلوب را شکل دهد، هویت برندتان را بسازد و نمایی حرفه‌ای از یک کسب‌و‌کار پایدار نصیب‌تان کند. برای مثال لوگوی «دستان امن» آل‌استیت (Allstate) را در نظر بگیرید. این لوگو به دلیل اینکه سمبلی از مراقبت و اعتماد را نشان می‌دهد به سرعت احساس گرمی ‌را درباره‌ی شرکت منتقل می‌کند.

 

لوگوی ال‌استیت

 

با کمی ‌فکر و خلاقیت لوگوی شما می‌تواند شاخصه‌ها‌ی مثبت کسب‌و‌کارتان را به سرعت و به شکل تصویری به نمایش در آورد. در مورد مک‌دونالد آن قوس طلایی علاوه بر اینکه اول نام این شرکت (M) را تداعی می‌کند، واقعا در معماری ساختمان اولیه‌ی این فست‌فود جهانی وجود داشته است.

 

سه نوعِ کلی لوگو وجود دارد. لوگوهای ساخته شده از حروف که با دستکاری حروف ساخته می‌شوند و در ایران با نام لوگو‌تایپ شناخته می‌شوند که نماد کلمه‌ای/نوشتاری یک کسب‌و‌کار است، مثل لوگوی آی‌بی‌ام (IBM)، مایکروسافت و سونی. هنگام طراحی این نوع از لوگو لازم است با دستکاری فونت‌ها و حروف نام خود را متمایز کنید.

 

لوگوی مک‌دونالد

لوگوی مک‌دونالد

لوگوهای نوع دوم آنهایی هستند که ماموریت یک شرکت را به تصویر می‌کشند، مثل وقتی که شرکت نقاشیِ ساختمان در طراحی لوگو تصویر قلم مو را به کار ببرد. نوع سوم لوگوها آنهایی هستند که از تصاویر انتزاعی استفاده می‌کنند مانند تیکِ نایک که هم اکنون با برند این شرکت به ذهن می‌آید.

 

امریکوس رید (Americus Reed) استاد بازاریابی در دانشگاه پنسیلوانیا که تحقیقاتی را درباره‌ی محرک‌ها‌ی همذات‌پنداری و وفاداری مشتریان به یک برند رهبری کرده می‌گوید: «این نوع طرح‌ها تا زمانی که شرکت بتواند معنای ضمنی لوگوی انتزاعی را در ارتباط با شرکت خود در ذهن مشتریان جا بیندازد، سمبل معنای مشخصی نیستند.» ساختن پل‌ها‌ی ذهنیِ معنایی زمان‌بر و هزینه‌بردار است. تیک یا سوشِ نایک (swoosh: صدایی که در اثر حرکت سریع و متعاقبا جابجایی هوا ایجاد می‌شود) به خودی خود معنایی ندارد، مگر معنایی که نایک سال‌ها برای ساختن آن از طریق بازاریابی‌ها‌ی زیرکانه تلاش کرد. نایک از طریق این تلاش‌ها‌ی عامدانه توانست لوگوی تیک خود را به «نشانه‌ای هویتی» برای یک زندگی ورزشکارانه تبدیل کند.

 

لوگوی نایک

لوگوی نایک

کسب‌و‌کارهای در حال رشد کمتر می‌توانند از پس هزینه‌ها‌ی گزاف و سال‌ها‌ی طولانی تلاش برای جا انداختن این ارتباطات معناییِ لوگوهای انتزاعی برآیند. بنابراین شاید لوگویی که معنای شرکت یا کاری که انجام می‌دهید را به طور واضح نشان دهد انتخاب بهتری باشد. حتی اگر با یک دستکاری روی حروف نام شرکت شما لوگویی عمومی و نامتمایز به دست بیاورید، گری پریستر (Gary Priester)، طراح لوگوی اهل نیومکزیکو و مدیر وبسایت gwpriester وابسته به شرکت طراحی «گروه بلک‌پوینت» می‌گوید: «مشتریان باید قادر باشند تنها با نگاه کردن به لوگوی‌تان بفهمند کار شما چیست.»

 

چطور طراحی لوگو را آغاز کنیم؟

پیش از شروع طراحی یا یادگیری اینکه چگونه یک لوگو بکشید، معنایی را که قرار است توسط لوگو انتقال یابد به طریقه‌ای شیوا بیان کنید. سعی کنید تصویر و ماموریت شرکت را در یک جمله بنویسید تا تلاش‌ها‌ی‌‌تان را حول همان جمله متمرکز کرده و در هنگام طراحی مطابق با آن جمله عمل کنید.

 

منبع:

https://www.chetor.com/6918-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%db%8c%da%a9-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88-%d8%a8%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c%d9%85%d8%9f/

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش